maaltijd-thuis-smakelijkOnder de bezielende leiding van directeur-eigenaar Cok Verkleij van Buitendijk Dagversgroothandel Rotterdam, worden vanuit het distributiepunt in Rotterdam-Spaanse Polder dagelijks meer dan 150 grote en kleine bedrijven en instellingen voorzien van de beste etenswaren en dranken. Een open, enthousiaste werksfeer gaat samen met een streng regime als het gaat om hygiëne en omgang met de producten.

De kwaliteit van de vele versproducten kan daardoor iedere toets der kritiek met gemak doorstaan. Kennis van zaken is de sleutel-factor. Het is niet voor niets dat Cok Verkleij regelmatig wordt ingezet als docent H.A.C.C.P, een internationale normenset, vrij vertaald als ’analyse van kritische punten bij de behandeling en het transport van voedsel’. Klantgerichtheid, kennis van zaken en hoge kwaliteit van geleverde producten zijn de kenmerken waardoor Buitendijk opvalt en een voortdurend groeiende klantenkring heeft.

Een presentatie van Buitendijk Dagvers

 

Downloaden

 

De Buitendijk story

Jan Buitendijk, geboren in dat deel van het Zuid-Hollandse land waar het leven net zo goed is als de regionale producten, startte in 1942 zijn Rotterdamse activiteiten als groothandelaar in boter, kaas en eieren. De onderneming groeide voorspoedig en de behoefte aan uitbreiding van mankracht deed zich weldra voelen.

Aan vrienden, tevens leveranciers, uit de omgeving van Woerden en Bodegraven vertelde Jan niet zonder trots hoe het hem met z’n producten verging in de grote stad. Een van de bekendste kaasboeren, Jan Verkleij was de naam, had een zoon die hij graag in het vak zag, zodat via hem de familietraditie zou worden voortgezet. Pa Verkleij sprak met Jan Buitendijk. Als gevolg daarvan trad een zekere Cok Verkleij, geboren 16 april 1950 als jongste telg van een kaasgeslacht, op 1 juni 1970 in dienst bij de zuivelgroothandelaar die vanuit een pakhuis in de Kralingse Ommoordsestraat opereerde.

Helaas was de samenwerking van korte duur; op 13 februari 1972 kwam Jan te overlijden. Zijn familie gaf de wens te kennen het nagelaten bedrijf te willen verkopen. Cok bedacht zich niet lang. Ondernemend als hij toen reeds was praatte hij met pa en leende geld van hem. Hiermee zette hij de zaak van zijn vroegere baas niet alleen voort, maar bouwde deze naar zijn eigen ideeën verder uit. Dit had nogal wat gevolgen! Alras was de beschikbare ruimte te klein. In 1976 werd dan ook een belendend pand erbij betrokken, waarmee de toenmalige capaciteit met meer dan 100% werd vergroot!

Reeds eerder op 1 november 1972, was de akte gepasseerd waarmee BUITENDIJK KAAS en WIJNHANDEL BV. een feit werd met, hoe kan het anders, Cok Verkleij als Directeur. Jaren van permanente uitbreiding braken aan, onder andere met de gehele productielijn van Melkunie-Holland.

De stadvernieuwers van de gemeente Rotterdam lieten Buitendijk-nieuwe-stijl echter niet onberoerd. Dit had tot gevolg dat in mei 1986 werd verhuisd vanuit een renovatiegebied naar een royaal opgezet bedrijfspand aan de Dijkstraat, eveneens in Kralingen. Dit betekende een uitbreiding van het vloeroppervlak met circa zestig procent, een sterk verbeterde geografische ligging annex infrastructuur en, last but not least, een uitdaging voor nog meer expansie in de dienstverlening.

Welnu, Cok ging het veld in en slaagde er binnen de kortste keren wederom in zijn klantenbestand verder uit te breiden in vrijwel alle lagen van de catering-, verzorgings- en verplegingswereld.

Dit had tot gevolg dat het aantal arbeidsplaatsen binnen de organisatie groeide van vier naar elf medewerkers en het rollend materieel werd uitgebreid van twee naar vijf bedrijfswagens. Ook het leveringsprogramma onderging een aantal aanpassingen, zowel de wensen van de cliënt als de eisen van Warenwet en Wet Productaansprakelijkheid. Die in toenemende mate eisen gingen stellen op het terrein van hygiëne, productbehandeling en presentatie.

De zich steeds uitbreidende activiteiten in de sfeer van party-, beurs- en projectcatering, levering van seizoenpakketten, jubileumgeschenken, enzovoorts leidden ertoe dat de naam “Buitendijk Kaas en Wijnhandel” niet meer de vlag was die de complete lading dekte.

Begin jaren negentig ging Cok dan ook de markt op met de naam “BUITENDIJK”, waarbij het bekende logo bleef gehandhaafd. Vanuit de Dijkstraat floreerde in zijn branche vooraanstaande groothandel, alom gewaardeerd vanwege uiterst snelle levering van producten en diensten aan een groeiend klantenbestand, zowel binnen Rotterdam als tot diep in de Randstad.

In het kader van de expansie was de invoering van een volledig geautomatiseerde administratie, met als één van de meest essentiële elementen de telefonische orderverwerking, onontbeerlijk geworden.

In 1993 was het wederom de overheid die een spaak in het Buitendijk-wiel stak. Een grote, langdurige bodemsanering van de “Vlinderbuurt”, waaronder Dijkstraat nr.1 viel, lag hieraan ten grondslag. Aan het onder druk van de bewoners opgezette project werd tegelijkertijd een aantal voor de verdere ontwikkelingen van Buitendijk ongunstige planologische structuurwijzigingen gekoppeld.

Dit laatste deed Cok besluiten om op zoek te gaan naar een andere locatie. Na intensief speurwerk en vlijmscherp onderhandelen met de betrokken overheden en instanties, werd een nieuwe stek gevonden: weer groter dan de vorige (1100 m2) met een nog betere bereikbaarheid, Graafstroomstraat 19B in het industriegebied Spaanse Polder aan de westrand van Rotterdam.

Van hieruit opereerde en groeide Buitendijk weer met veel succes; zoveel zelfs dat de muren opnieuw gingen knellen.

Edoch, de sterren stonden gunstig: medio 1999 stapte de buurman, die het dubbele Buitendijkpand spiegelbeeldig deelde, binnen met de mededeling dat hij zich ging terugtrekken uit zaken, met de daaraan gekoppelde vraag of er wellicht interesse bestond in de ruimte die binnenkort vrij zou komen.

Na een wat onrustige nacht stond Cok’s besluit vast: onderhandelen met slechts één doel: kopen! Cok liet zich daarna van een nieuwe kant zien: die van bouwpastoor. Hij ontwikkelde rond de verruimde opslag- en productieruimten een unieke logistieke routing, het geheel getoetst aan de modernste eisen van voedselveiligheid.

Vanuit een optimaal benutte ruimte, die exact 100% groter is dan waarin Cok in 1995 in de Spaanse polder van start ging, wordt thans een aanzienlijk deel van de regionale markt 75 uur per week bedient, met een personeelsbestand van 9 medewerkers in vaste dienst en een specialistisch wagenpark, ingericht voor zowel gekoeld als ongekoeld vervoer van het gehele leveringsprogramma.
Tot 2008 ging het allemaal crescendo door de omzet steeg elk jaar met ca. 7% en het aantal werknemers was gestegen tot 24 personeelsleden en 5 Koelwagens op de weg.

In 2009 sloeg ook de crisis toe bij Buitendijk en wij moesten onze bakens gaan verzetten, dit om reden er vele bedrijven hun werknemers moesten ontslaan en gingen bezuinigen. En iedereen weet, als je moet bezuinigen, doe je dat in de kantine, dan zie je gelijk resultaat. De fiscus ging het eten in de kantine als inkomen aanmerken en daar moest ook belasting over worden betaald, plus de werkgever moest ook laten zien dat er betaalt werd in de kantine om aan te tonen dat er voor was betaald. De gratis verstrekking in de kantine werd ook belast voor zowel de werkgever als voor de werknemer.

Dit betekende een zeer zware 4 jaren voor Buitendijk dagvers bv. Maar Cok zegt altijd, schop mij maar in de hoek en ik kom er vanzelf wel weer uit. Ook huldigt Buitendijk een ouderwets standpunt: In goede tijden sparen voor slechte tijden. Dit heeft Buitendijk dagvers overeind gehouden.

In 2010 stond Cok voor de beslissing, hoe gaan we dit varkentje wassen?

Op een goede dag heeft hij zijn zoon Bas gebeld, welke projectmanager is bij Accenture in Amsterdam en hem de volgende vraag laten beantwoorden: Wij gaat 2 avonden bij elkaar zitten en jij gaat mij vertellen over Internet, te weten: Hoe internet, waarom internet en de wijze waarop wij dat moeten gaat invullen en het probleem erbij dat ik niet wil?? Nu dit zijn twee avonden met heftige discussies geworden en zoon Bas heeft Cok kunnen overtuigen.

Cok zei: de kennis die wij in de afgelopen 45 jaar hebben opgedaan, daar is geen school voor, dus gaan we ervoor. Cok zag in het magazijn ca. 5000 flessen wijn staan en toen zei hij: jongens wij gaan HET WIJNPAKHUIS openen, zodat we rechtstreeks goede wijnen kunnen kopen via internet. Hier worden ook regelmatig WIJNPROEVERIJEN gegeven, welke data U kunt bekijken op de site.

Ook is de site CATERINGINROTTERDAM.NL neergezet, waar iedereen buffetten en bittergarnituren kan bestellen. Ook is de site TAFELLUNCH.NL in het leven geroepen, dat kunnen mensen brood, vleeswaren en potjes pindakaas etc. bestellen voor hun personeel om dan tussen de middag toch wat te eten te hebben en op maat geleverd, als de klant voor 14.00 uur besteld, krijgt deze het de volgende werkdag voor 12.00 uur geleverd.

Voor mensen die een prijslijst willen inzien, kunnen kijken onder DAGVERS , waar een prijslijst is te downloaden. KOKEN MET ONDERNEMERS is een gelegenheid om nieuwe mensen te ontmoeten en tevens een stukje teambulding voor het bedrijf of vrienden Zo gooit Cok al zijn kennis in de strijd om mensen te helpen.

Ons Adres:
Graafstroomstraat 19
3044 AN Rotterdam
Telefoon: (010) – 262 33 22
E-mail: info@buitendijkrotterdam.nl

KvK: 24110113